Skip to main content

Khasiat bawang putih (garlic) Shaklee

Assalamualaikum wbt..


Thanks kepada yang sudi singgah n baca di blog ni. Harini my study is about Garlic. i did a few article reviews about garlic. actually garlic or bawang putih ni dah lama known to have cardiovascular effect. among the first systematic review done was in 1994! punya lah old.. :)

so i tried to find a newer one, ada jumpa ni latest meta analysis in 2008. meta analysis should be more powerful than systematic review sebab involve statistical analysis. so apa dia kata:

A Meta-analysis  showed 
  1. a mean decrease of 4.6 ± 2.8 mm Hg for SBP in the garlic group compared to placebo (n = 10; p=0.001), 
  1. mean decrease in the hypertensive subgroup was 8.4 ± 2.8 mm Hg for SBP (n = 4; p < 0.001), and 7.3 ± 1.5 mm Hg for DBP (n = 3; p < 0.001).
  1. Regression analysis revealed a significant association between blood pressure at the start of the intervention and the level of blood pressure reduction (SBP: R = 0.057; p = 0.03; DBP: R = -0.315; p = 0.02)
Conclusion: 


The meta-analysis suggests that garlic preparations are superior to placebo in reducing blood pressure in individuals with hypertension

source: 
Ried, K., Frank, O. R., Stocks, N. P., Fakler, P., & Sullivan, T. (2008). Effect of garlic on blood pressure: a systematic review and meta-analysis. BMC cardiovascular disorders, 8(1), 13. 

Morris, J., Burke, V., Mori, T. A., Vandongen, R., & Beilin, L. J. (1995). EFFECTS OF GARLIC EXTRACT ON PLATELET AGGREGATION: A RANDOMIZED PLACEBO‐CONTROLLED DOUBLE‐BLIND STUDY. Clinical and experimental pharmacology and physiology, 22(6‐7), 414-417. 


maknanya from this article:

terbukti ada perbezaan yang nyata pada tekanan darah 
pesakit tekanan darah tinggi yang mengambil supplement bawang putih 
dibandingkan dengan yang tak ambil bawang putih

so maknanya ada scientif evidence yang mengatakan kebaikan bawang putih ni.. so macam mana?.. nak cuba? 

Apakah bahan aktif dalam bawang putih ni?

Allisin 

Allisin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah.  Allisin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan.  Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik

Apakah dose yang bersesuaian?
dalam study yang saya sebutkan di atas, kebanyakkan study yang di review menggunakan serbuk bawang putih, dose 600-900 mg sehari, ia membekalkan lebih kurang 3.6-5.4 mg allicin. bawang putih segar (about 2 gram) membekalkan 5-9 mg allicin. 


Setiap tablet Garlic Shaklee mengandungi 500mg bawang putih. jadi dos yang disyorkan ialah 2 biji tablet iaitu 1 gram sehari. boleh di ambil semasa makan usual meal. 



 Apa lagi kebaikan bawang putih ini, jom baca (klik)

( banyak nye kebaikan bawang putih, selama ini saya tidak tahu)

Hubungi:
1) Dr. Safiya (019-2229140) untuk consultasi percuma atau isi pada borang pesanan secara online
2) buat pengesahan vitamin yang anda mahukan
3) buat pembayaranmelalui pilihan di bawah

CIMB account:7610427742(Safiya Amaran)
Maybank account:1520 7733 0947(Safiya Amaran)
BIMB account: 02 0660 2350 1931(Safiya Amaran)
Cash On Delivery di Kampus kesihatan Kubang Kerian

4) penghantaran akan dibuat ke seluruh Malaysia menggunakan courier (1-2 hari bekerja)

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?