Skip to main content

Tips penting untuk ibu mengandung yang berpuasa

Assalamualaikum wbt


Anda ibu mengandung ? Berdebar menghadapi Ramadhan kerana berazam berpuasa sebulan penuh disamping dpt menunaikan solat tarawih dgn sempurna?

Tahniah!  Itu satu azam yg baik… Jom saya ada sesuatu nak share dengan ibu mengandung

1. beri perhatian kepada sahur!

v  pilih apa yang hendak di makan
v  pilih waktu yang paling sesuai untuk bersahur


Cadangan saya, untuk sahur pilih hidangan yang mengandungi:

Ø  Carbohydrates
Ø  Protein
Ø  Fibre,
Ø  Minerals n Vitamin

Iaitu hidangan makanan yang seimbang… sebolehnya makanan yang menpunyai low glycemic index and rendah calori.

Jika anda rasa susah nak sediakan sahur pada awal pagi,  ibu mengandung boleh cuba either:

1. ESP dengan nasi atau roti
2. Cinch shake sahaja

Selain itu, adalah sangat bagi ibu mengandung makan kurma semasa sahur at least 3 biji. Anda boleh makan 3,5 atau 7 biji kurma J

Jangan lupa untuk ambil vitamins anda, wahai ibu mengandung:-

ü  B complex
ü  Vitamin c
ü  Iron


Sebaik baik waktu untuk bersahur ialah menghampiri waktu imsak dan bukan di awal malam.


Ok, untuk berbuka pula, jangan lupa baca doa yang baik.. doa semasa berpuasa ini tidak sama dengan doa pada waktu yang lain.. jangan lupa doa kandungan anda selamat dilahirkan in shaa Allah.

1.      Mulakan dengan 3 biji kurma
2.      Minum air yg berkhasiat sama ada air yg bersusu atau fruit juice kegemaran anda.
3.      Dirikan solat maghrib terlebih dahulu.

***Kenapa?  Jika badan kite terlalu lapar tak sesuai jika terus mengambil makanan berat. Kurma dan air manis membekalkan tenaga segera.

Setelah selesai solat hati lebih tenang, dan boleh makan tanpa gelojoh.

4.      Makanlah hidangan yang seimbang.. sama seperti sahur

Janganlah makan berlebihan, tetapi berpada-pada….  cukup untuk memberi tenaga. Tidak salah memakan makanan yg digemari yang penting makanlah dalam kuantiti yg berpatutan

1/3 untuk makanan
1/3 untuk minuman
1/3 ruang untuk makanan dikisar dlm perut

Penting sgt untuk tidak makan terlalu banyak supaya dapat menunaikan solat tarawih.

5.      Selepas solat tarawih  jom makan buah buahan  atau sedikit kuih.

6.      Pastikan minum air secukupnya.. Boleh minum 300-500 ml each time, 4-5 kali throughout the night supaya cukup 2000ml at least!

Selamat berpuasa buat ibu mengandung…. di bulan Ramadhan



Safiya
0162229140

**Hubungi saya untuk konsultasi product Shaklee J**

atau isi online belian anda direct di website shaklee (klik sini)


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman jual: Atasi rasa takut Saya realize halangan pertama apabila saya mula menjual shaklee ialah rasa tidak yakin atau takut. Rasa tidak yakin ni pula ada banyak lapisan.  Yang pertama ialah yang berkaitan dengan diri sendiri. Saya rasa ragu ragu, boleh ke jual ni?  Saya mampu ke jual? Nanti apa orang kata? Soalan macam ni mmg banyak bermain di fikiran waktu awal awal nak mula jual. Lalu strategy yang dibina banyak kaitan dengan mengatasi rasa takut ni. . Saya cari jalan yang mudah untuk jual --> Cari orang yang saya rasa memang nak beli produk ni. Sebab, . Satu perkara yang saya realize, Apabila ada orang beli, keyakinan diri akan bertambah 1%. Apabila ada seorang lagi beli, ia bertambah lagi jadi 2%. Keyakinan diri itu terbentuk dari kejayaan kejayaan kecil. Lalu buat target kecil. Target yang mudah. Target yang rasa mampu dicapai. Fokus dulu pada target target yang kecil. Kejayaan yang lebih besar akan datang dari ...

Kenali Permainan Masteria Yang Melatih Anak Menjadi Master Coordinator Sejak Kecil

Supermom Masteria ramai yang tanya pasal masteria bila tengok anak saya Umar sangat seronok bermain masteria.. jom saya nak share sikit pasal masteria ni.. Siapa yang cipta? Masteria ni di ilhamkan oleh Master Hadhatina dan suami, Mohd Kamarul Bahrin. Ia menggambarkan liku-liku dan perjalanan mereka sebelum berjaya bergelar master. Ia bukan perjalanan yang mudah.. ada cabaran namun ia semua dapat diatasi dengan izin Allah jua Apa rasanya? sebelum saya cerita, jom dengar komen pendek Master Lyna Noh dan suami. Mereka adalah master coordinator yang sangat berjaya di dalam Shaklee business di usia muda lagi  :) Pengalaman saya Bila saya main ni dapat rasai dan lalui keadaan yang akan terjadi bila meneruskan perjalanan untuk jadi master.. Mmg rasa sangat real.. Apa kebaikan nya? Kajian menunjukkan bila kita sentiasa fikirkan sesuatu ia akan mempengaruhi kita, Bila sebut , % ia akan berlaku lebih tinggi.. Bila tulis % tu makin bertambah ... Te...

Bagaimana Pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah Boleh Melindungi Kanak-Kanak Dari Pedofilia?

Bagaimana Pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah Boleh Melindungi Kanak-Kanak Dari Pedofilia? Setiap pihak berperanan penting dalam melindungi kanak-kanak dari mangsa pedofilia. Golongan ini tidak suka menonjolkan diri jadi medan mereka adalah medan laman sosial.. mereka memerhatikan gambar-gambar yang pada kita hanya gambar biasa, anak celebrate birthday, anak menangis, anak terjatuh dan bermacam lagi.. semua gambar itu pada pandangan kita cuma biasa.. Tetapi pada pandangan pedofilia ini, ia berbeza.. mereka melihatnya tidak sama seperti kita. jadi selain ibu bapa, pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah juga perlu prihatin pada isu ini dan ini adalah langkah-langkah mudah yang boleh diambil: