Skip to main content

Kencing Manis Semasa Hamil : Bagaimana Omega Guard Bantu Kawal Paras Gula Saya

Gestational Diabetes


Assalamualaikum...Siapa ada masalah diabetes atau diabetes semasa hamil? rasa susah hati tak? sebagai doktor saya memang rasa risau.. macam macam fikir.. takut gula naik tinggi sangat, hyperglycemia; baby boleh jadi gemuk dan sukar bersalin.. ada risiko shoulder dystocia.. macam macam fikir.. pada masa yang sama, saya juga takut kalau makan sikit sangat jadi hypoglycemia yang juga boleh membahayakan baby dalam perut...

Monitoring

Bila ada GDM, paras gula akan dipantau oleh doktor setiap 2 minggu.  Ia dipanggil BSP; Blood sugar profile. Jika ia di paras normal, boleh teruskan seperti biasa. jika bacaan tinggi, doktor akan start insulin untuk bantu kawan paras gula... bagi saya sendiri pada masa tu fikir penting sangat untuk saya agar dapat control paras gula dalam darah ikut yang dikehendaki iaitu bacaan 4 - 6 mmol/l sepanjang hari.

Jom saya share pengalaman saya semasa hamil anak ke 4 pada usia 33 tahun, mungkin bermanfaat anda.

Pengalaman ada GDM masa pregnant

Saya mula kesan GDM (gestational diabetes) masa 18 minggu mengandung, selepas buat MGTT-modified oral glucose tolerance test; (Ujian minum air gula- rasanya ramai ibu hamil pernah ada pengalaman ini...)

Jadi apa saya rasa? bangun pagi terus hypo!

pengalaman saya sewaktu itu, yang paling ketara sekali ialah saya kerap sangat hypo.. Gula memang turun dan naik dengan sangat ketara.. Bila saya terlambat makan.. Cepat hypo.. sampai rasa ketar ketar badan Bacaan gula 3 dan ke bawah... Pastu bila makan lebih sikit gula naik jadi 6-7+.. Pening juga saya dibuatnya..

Jumpa Dietician

Saya telah berjumpa dengan dietician dan diberitahu cara makan yang betul semasa mengandung. Saya dinasihatkan untuk mengambil 2 senduk nasi setiap kali makan dan tidak makan berlebihan. Saya tiada masalah nak follow nasihat dia cuma memang saya sangat cepat lapar kerana makan dalam kuantiti yang sedikit sebab takut gula naik ;)

Omega Guard started


Masa tu kebetulan saya baru start makan omega guard..kerana dah masuk 2nd trimester.. pada awalnya saya makan omega bukan sebab ada GDM tetapi untuk perkembangan otak bayi.. Lepas beberapa minggu saya makan omega, saya perasan ada perbezaan ketara.. nak tahu tak apa yang saya rasa?

yang pertama

..sangat kurang hypo... Bangun pagi tidak lagi..terkejut juga saya masa tu.. kenapa saya dah tak hypo padahal pattern makan saya serupa sahaja.. bila saya check memang gula saya tidak lagi rendah.. bacaan gula dalam darah ialah 4-5 mmol/l.

yang kedua

..Lepas makan makanan berat pun gula tak naik tinggi.. Biasanya saya check 2 jam lepas makan pun range bacaan gula dalam 5-6 gitu.. sebelum tu biasanya gula 6-7 mmol/l .. saya makan secara sederhana.. Tidaklah sikit sangat..

Bila habis

Tetapi.. yang buat saya perasan dengan amat ketara ialah.. bila omega guard habis.... Kenapa habis? Masa tu duk bertangguh.. Malas nak beli cepat-cepat .. ;) ..saya notice, bila saya tak makan omega.. bacaan gula terus jadi hay wire semula.. turun naik macam awal awal dulu.. Kerap hypo.. Almost setiap pagi.. Cepat lapar..Pastu jadi nak makan banyak. Gula pun mula naik.. 7-8 mmol/l.

Omega guard bantu kawal paras gula dalam darah

Masa tu baru saya betul betul realize yang omega tu really helps in controlling appetite n also helps in controlling the blood sugar.. So saya cepat-cepat beli dan start makan balik 3 biji sehari hingga lah bersalin..

Rahsia kurus semasa hamil

Satu lagi yang ketara ialah.. Memang tak banyak fat deposition during this pregnancy.. Perut nampak kecil.. ramai yang tegur kata nampak kecil n bila duduk..ada orang tak perasan pun saya pregant.. masa tu dah 7 bulan lebih :) Tapi bila scan baby size very good and the growth is as expected..

Normal sized baby


Alhamdulillah...Baby lahir 3.2 kg .. maknanya baby tidak obese sepertimana jika blood sugar not well controlled. Alhamdulillah.. Sebab tu yang jadi jatuh hati sangat dengan omega guard ni.. Sampai sekarang.. ada satu lagi sebab kenapa saya sangat suka omega guard.. sebab eczema saya yang teruk baik bila saya makan omega guard ni.. nanti saya cerita lain kali pula ya

opps... saya bukan makan omega sahaja semasa hamil kali ni.. saya ambil beberapa vitamin yang lain juga...nak tahu saya ambil apa lagi? just hubungi saya untuk tahu lebih detail ya :)

Safiya Amaran
0162229140
#Safiyaamaran.com
‪#‎LetUsBeHealthy‬
‪#‎OurDreams‬

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman jual: Atasi rasa takut Saya realize halangan pertama apabila saya mula menjual shaklee ialah rasa tidak yakin atau takut. Rasa tidak yakin ni pula ada banyak lapisan.  Yang pertama ialah yang berkaitan dengan diri sendiri. Saya rasa ragu ragu, boleh ke jual ni?  Saya mampu ke jual? Nanti apa orang kata? Soalan macam ni mmg banyak bermain di fikiran waktu awal awal nak mula jual. Lalu strategy yang dibina banyak kaitan dengan mengatasi rasa takut ni. . Saya cari jalan yang mudah untuk jual --> Cari orang yang saya rasa memang nak beli produk ni. Sebab, . Satu perkara yang saya realize, Apabila ada orang beli, keyakinan diri akan bertambah 1%. Apabila ada seorang lagi beli, ia bertambah lagi jadi 2%. Keyakinan diri itu terbentuk dari kejayaan kejayaan kecil. Lalu buat target kecil. Target yang mudah. Target yang rasa mampu dicapai. Fokus dulu pada target target yang kecil. Kejayaan yang lebih besar akan datang dari ...

Kenali Permainan Masteria Yang Melatih Anak Menjadi Master Coordinator Sejak Kecil

Supermom Masteria ramai yang tanya pasal masteria bila tengok anak saya Umar sangat seronok bermain masteria.. jom saya nak share sikit pasal masteria ni.. Siapa yang cipta? Masteria ni di ilhamkan oleh Master Hadhatina dan suami, Mohd Kamarul Bahrin. Ia menggambarkan liku-liku dan perjalanan mereka sebelum berjaya bergelar master. Ia bukan perjalanan yang mudah.. ada cabaran namun ia semua dapat diatasi dengan izin Allah jua Apa rasanya? sebelum saya cerita, jom dengar komen pendek Master Lyna Noh dan suami. Mereka adalah master coordinator yang sangat berjaya di dalam Shaklee business di usia muda lagi  :) Pengalaman saya Bila saya main ni dapat rasai dan lalui keadaan yang akan terjadi bila meneruskan perjalanan untuk jadi master.. Mmg rasa sangat real.. Apa kebaikan nya? Kajian menunjukkan bila kita sentiasa fikirkan sesuatu ia akan mempengaruhi kita, Bila sebut , % ia akan berlaku lebih tinggi.. Bila tulis % tu makin bertambah ... Te...

Bagaimana Pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah Boleh Melindungi Kanak-Kanak Dari Pedofilia?

Bagaimana Pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah Boleh Melindungi Kanak-Kanak Dari Pedofilia? Setiap pihak berperanan penting dalam melindungi kanak-kanak dari mangsa pedofilia. Golongan ini tidak suka menonjolkan diri jadi medan mereka adalah medan laman sosial.. mereka memerhatikan gambar-gambar yang pada kita hanya gambar biasa, anak celebrate birthday, anak menangis, anak terjatuh dan bermacam lagi.. semua gambar itu pada pandangan kita cuma biasa.. Tetapi pada pandangan pedofilia ini, ia berbeza.. mereka melihatnya tidak sama seperti kita. jadi selain ibu bapa, pihak Nurseri/Pra-Sekolah/Sekolah juga perlu prihatin pada isu ini dan ini adalah langkah-langkah mudah yang boleh diambil: