Skip to main content

Kencing Manis Semasa Hamil : Bagaimana Omega Guard Bantu Kawal Paras Gula Saya

Gestational Diabetes


Assalamualaikum...Siapa ada masalah diabetes atau diabetes semasa hamil? rasa susah hati tak? sebagai doktor saya memang rasa risau.. macam macam fikir.. takut gula naik tinggi sangat, hyperglycemia; baby boleh jadi gemuk dan sukar bersalin.. ada risiko shoulder dystocia.. macam macam fikir.. pada masa yang sama, saya juga takut kalau makan sikit sangat jadi hypoglycemia yang juga boleh membahayakan baby dalam perut...

Monitoring

Bila ada GDM, paras gula akan dipantau oleh doktor setiap 2 minggu.  Ia dipanggil BSP; Blood sugar profile. Jika ia di paras normal, boleh teruskan seperti biasa. jika bacaan tinggi, doktor akan start insulin untuk bantu kawan paras gula... bagi saya sendiri pada masa tu fikir penting sangat untuk saya agar dapat control paras gula dalam darah ikut yang dikehendaki iaitu bacaan 4 - 6 mmol/l sepanjang hari.

Jom saya share pengalaman saya semasa hamil anak ke 4 pada usia 33 tahun, mungkin bermanfaat anda.

Pengalaman ada GDM masa pregnant

Saya mula kesan GDM (gestational diabetes) masa 18 minggu mengandung, selepas buat MGTT-modified oral glucose tolerance test; (Ujian minum air gula- rasanya ramai ibu hamil pernah ada pengalaman ini...)

Jadi apa saya rasa? bangun pagi terus hypo!

pengalaman saya sewaktu itu, yang paling ketara sekali ialah saya kerap sangat hypo.. Gula memang turun dan naik dengan sangat ketara.. Bila saya terlambat makan.. Cepat hypo.. sampai rasa ketar ketar badan Bacaan gula 3 dan ke bawah... Pastu bila makan lebih sikit gula naik jadi 6-7+.. Pening juga saya dibuatnya..

Jumpa Dietician

Saya telah berjumpa dengan dietician dan diberitahu cara makan yang betul semasa mengandung. Saya dinasihatkan untuk mengambil 2 senduk nasi setiap kali makan dan tidak makan berlebihan. Saya tiada masalah nak follow nasihat dia cuma memang saya sangat cepat lapar kerana makan dalam kuantiti yang sedikit sebab takut gula naik ;)

Omega Guard started


Masa tu kebetulan saya baru start makan omega guard..kerana dah masuk 2nd trimester.. pada awalnya saya makan omega bukan sebab ada GDM tetapi untuk perkembangan otak bayi.. Lepas beberapa minggu saya makan omega, saya perasan ada perbezaan ketara.. nak tahu tak apa yang saya rasa?

yang pertama

..sangat kurang hypo... Bangun pagi tidak lagi..terkejut juga saya masa tu.. kenapa saya dah tak hypo padahal pattern makan saya serupa sahaja.. bila saya check memang gula saya tidak lagi rendah.. bacaan gula dalam darah ialah 4-5 mmol/l.

yang kedua

..Lepas makan makanan berat pun gula tak naik tinggi.. Biasanya saya check 2 jam lepas makan pun range bacaan gula dalam 5-6 gitu.. sebelum tu biasanya gula 6-7 mmol/l .. saya makan secara sederhana.. Tidaklah sikit sangat..

Bila habis

Tetapi.. yang buat saya perasan dengan amat ketara ialah.. bila omega guard habis.... Kenapa habis? Masa tu duk bertangguh.. Malas nak beli cepat-cepat .. ;) ..saya notice, bila saya tak makan omega.. bacaan gula terus jadi hay wire semula.. turun naik macam awal awal dulu.. Kerap hypo.. Almost setiap pagi.. Cepat lapar..Pastu jadi nak makan banyak. Gula pun mula naik.. 7-8 mmol/l.

Omega guard bantu kawal paras gula dalam darah

Masa tu baru saya betul betul realize yang omega tu really helps in controlling appetite n also helps in controlling the blood sugar.. So saya cepat-cepat beli dan start makan balik 3 biji sehari hingga lah bersalin..

Rahsia kurus semasa hamil

Satu lagi yang ketara ialah.. Memang tak banyak fat deposition during this pregnancy.. Perut nampak kecil.. ramai yang tegur kata nampak kecil n bila duduk..ada orang tak perasan pun saya pregant.. masa tu dah 7 bulan lebih :) Tapi bila scan baby size very good and the growth is as expected..

Normal sized baby


Alhamdulillah...Baby lahir 3.2 kg .. maknanya baby tidak obese sepertimana jika blood sugar not well controlled. Alhamdulillah.. Sebab tu yang jadi jatuh hati sangat dengan omega guard ni.. Sampai sekarang.. ada satu lagi sebab kenapa saya sangat suka omega guard.. sebab eczema saya yang teruk baik bila saya makan omega guard ni.. nanti saya cerita lain kali pula ya

opps... saya bukan makan omega sahaja semasa hamil kali ni.. saya ambil beberapa vitamin yang lain juga...nak tahu saya ambil apa lagi? just hubungi saya untuk tahu lebih detail ya :)

Safiya Amaran
0162229140
#Safiyaamaran.com
‪#‎LetUsBeHealthy‬
‪#‎OurDreams‬

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?