Skip to main content

Keperluan Pemakanan Ibu Menyusu

Semasa hamil, selera anda boleh meningkat. Bayi yang sedang membesar memerlukan banyak nutrisi dari badan anda. Selain itu anda juga perlukan lebih nutrisi kerana badan anda bekerja keras untuk menyediakan diri anda untuk membekalkan susu kepada bayi anda .

Selepas bersalin, pemakanan yang baik adalah lebih penting daripada semasa  anda hamil. Ia boleh memberi kesan yang nyata dalam jumlah susu badan anda. Walaupun doktor mensyorkan tambahan 500 kalori sehari untuk ibu menyusu,  pakar-pakar mengatakan apa yang anda makan adalah jauh lebih penting daripada pengambilan kalori anda."Tidak syak lagi, makanan berkualiti dan berkhasiat adalah penting untuk ibu menyusu. Jika anda hanya menambah kalori, dengan pengambilan  makanan ringan yang manis atau makanan ringan, tidak akan membantu anda atau bayi anda, " kata Linda M. Hanna, IBCLC , penyelaras program untuk Laktasi dan Perkhidmatan Pendidikan pranatal di Pusat Perubatan Cedars -Sinai di Los Angeles.

Malah , beliau berkata, jika seorang ibu tidak makan makanan berkhasiat yang mencukupi, bilangan " lampin kotor" menurun, satu tanda bahawa bayi anda mungkin tidak mendapat makanan yang mencukupi.

Low GI (glycemic index)carbohydrates adalah antara makanan yang terbaik anda boleh makan ketika menyusukan anak anda. Tambahlah  makanan ini ke dalam diet harian anda:
ü  Sayur-sayuran seperti brokoli , bunga kubis, kacang
ü  Buah-buahan seperti epal, beri , plum , oren, pic, dan tembikai
ü  Bijirin penuh seperti roti gandum, roti rai, dan beras (yang low GI)




Ini adalah makanan yang sama disyorkan oleh kejururawatan oleh Akademi Pediatrik Amerika . Salah satu manfaatnya: diet jenis ini juga boleh membantu anda menurunkan berat badan selepas kehamilan. " Jika anda melihat Weight Watcher's diet for lactation, itu semua berkaitan pengambilan karbohidrat kompleks. Ia adalah salah satu program penurunan berat badan jangka panjang yang paling berjaya untuk wanita. Ia membantu mereka menurunkan berat badan tanpa mengorbankan penghasilan susu, " kata Hanna.

Di samping itu, Hanna juga berkata adalah penting untuk mengambil protein dan lemak yang mencukupi dalam diet anda. Cubalah untuk mengambil sekurang- kurangnya tiga hingga lima hidangan (1 oz setiap satu) lemak sehari, sebaiknya PUFA (poly unsaturated fatty acids- seperti omega 3 dan omega 6). Contoh makanan ini ialah minyak sayur-sayuran, mentega, atau mayonis. Ini, katanya, akan membantu badan anda untuk membuat bekalan susu yang ‘super’ lemak dan menghasilkan hind milk  yang memuaskan  pada masa separuh akhir setiap susuan.





Makan diet yang seimbang:
Ø  Low GI( glycemic index) karbohidrat,
Ø  protein,
Ø  lemak,
Ø  sedikit gula dan makanan ringan yang manis

Antara nutrien yang paling penting yang anda perlukan semasa menyusu ialah kalsium - sekurang-kurangnya 1,000 mg setiap hari adalah satu kemestian. Manakala makanan tenusu adalah sumber yang baik , lima hidangan harian mana-mana makanan yang kaya dengan kalsium , termasuk yogurt rendah lemak dan keju, serta makanan nondairy seperti salmon , brokoli , biji bijan , tauhu, dan kale .

Diulas oleh Charlotte E. Grayson Mathis , MD
http://www.webmd.com/food-recipes/features/your-nutritional-needs-while-breastfeeding

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?