Skip to main content

Set pantang Shaklee: pilihan terbaik bila anak jaundice


Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum wbt

Harini saya nak share pasal set berpantang Shaklee. Saya listkan dahulu beberapa set berpantang. Harga yang dinyatakan adalah harga runcit. Jika anda menjadi ahli, boleh dapat harga yang lebih murah. J. Jika budget anda kurang daripada harga yang dinyatakan , boleh hubungi saya untuk berunding.


SET A
HARGA (RM)
REMARK
vitalea
271
Untuk yang tidak boleh mengambil vitalea seperti pesakit thalasaemia yang memerlukan transfusi darah
Esp

Zinc


Set B
HARGA (RM)
REMARK
Vitalea
416
*RM328 tanpa vitalea
Esp

Zinc penting untuk proses healing selepas bersalin selain mengurangkan risiko jangkitan. Juga ada effect menenangkan fikiran dan memudahkan untuk tidur pada waktu malam setelah bangun menyusu
Zinc

Vitamin c

B complex


Set C
HARGA (RM)
REMARK
Vitalea
477
*RM 389 tanpa vitalea
Esp

Ostematrix- membekalkan keperluan kalsium yang mencukupi buat ibu menyusu
Zinc

Vitamin c

B complex

Ostematrix


Lain-lain item
HARGA (RM)
REMARK
Omega guard 
136
Mengandungi DHA elok untuk perkembangan otak kanak-kanak
Gla
91
Menghasilkan prostaglandin, membantu untuk keseimbangan hormone.
Meal shakes
113
Alternative buat ESP (rasanya lebih enak, perisa vanilla) tetapi kandungan protein yang lebih rendah berbanding ESP
Alfalfa
53
Milk booster

Q: Perlukah ibu berpantang ni ambil vitamin?.. boleh tak pantang je macam biasa..

Ok ada beberapa point saya nak share di sini
Bersalin adalah satu event yang amat besar dalam kehidupan seorang wanita. Bersabung nyawa nak melahirkan seorang anak, menanggung kesakitan berjam lamanya tanpa boleh makan dan minum di labor room.. menggunakan sepenuh tenaga yang ada untuk melahirkan anak.. banyak kecederaan yang berlaku dan banyak juga kehilangan darah..semasa proses kelahiran anak.. Sebab itu kalau orang tua amat prihatin dengan isu pantang ni.. nama pun pantang.. pantang buat.. sume tak boleh buat
x Tak boleh basuh baju
x Tak boleh sapu sampah
x Tak boleh basuh pinggan..
x Tak boleh jalan banyak.. bermacam pantang.. betul tak?

.. tapi semua tu ada sebabnya.. badan kita ambil masa lebih kurang 9 bulan untuk mengandung.. dalam masa tu banyak sangat perubahan fizikal yang berlaku dalam badan kita.. ada yang kita nampak dan ada yang kita tak nampak…masa bersalin, banyak otot yang luka terutamanya dibahagian perineum… selepas bersalin, Rahim(uterus) kite yang membesar 9 bulan perlu kecut denagn sempurna dalam masa 42 hari. Nak membesar ambil masa 270 hari.. tapi kecut dalam masa 42 hari.. ha berbezakan..

Setiap masa badan kite membina sel sel yang baru membaiki cel yang rosak.. tetapi jika selepas bersalin pastilah berganda-ganda sel yang perlu dibina dan dibaiki.. betul tak?..
Purata kite akan kehilangan darah dalam 200 ml masa melahirkan..(jika tiada komplikasi) jadi badan kite juga perlu hasilkan banyak sel darah merah untuk tampung kekurangan tu… kurang darah merah ni disebut sebagai anemia. ( Hb kurang daripada 12)

Jadi anda boleh lihat kan kenapa keperluan kita lebih masa dalam pantang ni?

Pemakanan
Kebiasaannya makanan dalam pantang ni lain daripada waktu biasa (lihat sini). Saya ingin sebut berkaitan protein dan vitamin. 

Protein
Orang tua pantang sangat kalau makan telur lepas bedah atau dalam pantang kenapa?.. kerana  mereka belajar melalui pengalaman… protein yang sesuai amat penting untuk membina tisu-tisu baru. Tidak semua sumber protein kandungannya serupa J . sebab tu dalam set pantang ni ada ESP J. Esp adalah sumber protein daripada non GMO soya. Sangat diperlukan untuk pembinaan sel-sel baru yang baik.
Vitamin
Ok pastu pasal vitamin pulak.. semua orang mengakui vitamin adalah keperluan asas setiap org walaupun vitamin tak diperlukan dalam kuantiti yang banyak seperti carbo, protein, lemak n serat..
Tapi cuba kite perhatikan makanan kita masa pantang (baca sini-makanan wanita melayu dlm pantang)
Pengalaman saya sendiri:
Ingat lagi makanan saya masa pantang.. almost everyday
Nasi
Ikan kembong bakar/goring
Sawi air
Ayam, daging telur dan ikan yang jenis lain tak makan sgt
Sayur pula banyak yang tak boleh makan sebab sejuk… buah pun sama..

Jadi mana nye sumber vitamin kita dalam pantang?... as much as I want vitamins in my meal, saya pun tak berani nak makan benda-benda sejuk masa dalam pantang.. huhuhu..
So very reasonable sebenarnya kan kita perlu makan vitamin semasa dalam pantang supaya kita dapat nutrient yang seimbang supaya badan kita dapat pulih dengan sempurna dalam masa pantang…
Kalau perhatikan ada orang lepas pantang nampak sihat, tapi ada juga yang dah habis waktu pantang tapi masih nampak lemah lesuJ.. kenapa berbeza?
Pengalaman saya sendiri nak share..
Masa pregnant anak ke3, ruqayya, ada pharmacist cadangkan ambil multivitamin yang ada kandungan zinc yang tinggi. Dia bagitau zinc elok untuk confinement. Saya pun cubalah.. 2 previous pregnancy saya tak makan vitamin, saya ambil set berpantang biasa (rempah-rempah)..
And memang terasa ketara perbezaannya. Badan rasa lebih segar and tidur malam lebih nyenyak. Alhamdulillah. Syukur bertemu dengan pharmacist tu . Masa tu belum tau set pantang Shaklee lagi J
Lepas tu saya yakin pengambilan makanan yang baik termasuk pilihan protein dan vitamin sangat penting untuk proses pemulihan di dalam pantang ni..

Lagipun semua vitamin ni tak akan menyebabkan jaundice semakin teruk (baby baru lahir kan biasanya kuning). Kalau ambil set pantang yang biasa tu kadang kena berhenti dulu jika anak kuning sebab dia agak panas.. jadi kan dah rugi..

Q: bolehkah ambil set pantang biasa dan ambil vitamin?..  apakah ubatan biasa wanita melayu (baca sini)
A: boleh jika tiada apa-apa masalah dan jika berkemampuan.. sebab setiap set pantang tu mahal jugakan..
Tetapi jika kena pilih salah satu eloklah pilih untuk mengambil set supplement ini, ia selamat, elok untuk ibu.. dan juga tidak bahaya buat anak..dan bila ibu sihat, anak pun turut sihat in syaa Allah.. kita hanya mampu berusaha yang terbaik.. akhirnya Allah yang tentukan ..

Akhir kata, masa 42 ni hari kita perlu manfaatkan sebaiknya sebab lepas tu dah tak boleh pantang.. kena buat kerja dah. L . jadi kalau badan kite belum sembuh.. kasihan badan kita.. kasihan juga pada anak yang baru lahir itu..

Selamat berpantang kawan-kawan J. Moga Bermanfaat.


Untuk membeli set pantang ini, boleh hubungi saya
v  Safiya ID 968111
v  No telefon 016 2229140
v  FB page Let Us Be Healthy

Jika anda lebih selesa untuk mengisi sendiri boring pesanan- boleh isi di sini dan bank in duit anda. Beri msg yang anda sudah bank in duit. Saya akan poskan set anda dan berikan consultasi selepas itu. 

terima kasih :)

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?