Skip to main content

Penyakit hati: Adakah supplement yang selamat untuk anda?

Assalamualaikum… jumpa lagi !

Baru baru ini ada seorang sahabat saya bertanyakan mengenai supplement untuk penyakit hati iaitu cirrhosis. Dalam kes ini, cirrhosis itu didapati disebabkan oleh fatty liver. Ini ialah diagnosa yang diberikan  oleh doktor setelah penyiasatan terperinci dilakukan. Saya terfikir elok juga saya rakamkan perkara ini dalam blog supaya boleh share manfaat dengan orang lain juga.

Ok ini adalah apa yang anda akan dapat dengan membaca artikel ini.
_____________________________________________________________________________
·        
·          Apakah NASH?
·          Ciri utama NASH
·          Tanda tanda fatty liver
·          Komplikasi NASH
·          Apakah punca NASH?
·          Apakah rawatan perubatan yang khusus untuk NASH?
·          Mengapa orang yang ada NASH mencari supplement?
·          Bolehkah orang yang ada NASH mengambil supplement?
·          Key points to remember 
_____________________________________________________________________________

Apakah NASH?

Nonalcoholic steatohepatitis or NASH adalah suatu jenis penyakit yang melibatkan organ hati yang tidak asing sebenarnya, tetapi ia biasa berlaku dengan “senyap” tanpa apa apa petanda penyakit hati. Ia menyerupai penyakit hati kronik yang berkaitan dengan pengambilan arak (alcoholic liver disease), tetapi NASH berlaku dalam kalangan orang yang tidak minum arak.


Ciri utama NASH     

Ciri ciri utama NASH ialah adanya lemak di dalam hati (fatty liver) disertai radang hati (hepatitis) yang boleh mengakibatkan kerosakan sel hati (cirrhosis).

Tanda tanda fatty liver

Kebanyakan orang yang ada NASH rasa sihat seperti biasa dan tidak perasan bahawa mereka mempunyai penyakit hati.

Komplikasi NASH

Namun begitu NASH boleh menjadi bertambah parah, menyebabkan cirrhosis, iaitu kerosakan kekal tisu tisu hati di mana ia tidak dapat berfungsi dengan sempurna lagi.


Apakah punca NASH?

Faktor sebenar kepada apa yang menyebabkan kerosakan sel hati tidak diketahui namun kajian menunjukkan ada kaitan antara keadaan di bawah dengan NASH:

·         Kekebalan insulin (insulin resistance)
·         Toksik dalam bentuk protein yang dibebaskan oleh sel sel lemak (release of toxic inflammatory proteins by fat cells (cytokines)
·         Stress akibat proses oxidation / oxidative stress (deterioration of cells) yang berlaku dalam sel hati

Apakah rawatan perubatan yang khusus untuk NASH?

Sehingga kini tiada ubat untuk merawat NASH atau cara rawatan yang spesifik. Pesakit biasanya dinasihatkan untuk:

·         Menurunkan berat badan jika ada berat badan berlebihan
·         Makan makanan yang seimbang dan sihat
·         Meningkatkan aktiviti fizikal
·         Jangan mengambil ubat ubat yang tidak perlu kerana ia boleh membebankan lagi hati

Walaupun ini hanya kaedah secara umum, tetapi ia boleh memberi hasil yang ketara kepada pesakit NASH. Nasihat yang sama juga berguna untuk sakit jantung, kencing manis dan cholesterol tinggi.

Usaha yang berterusan untuk menurunkan berat badan boleh meningkatkan fungsi hati bagi pesakit NASH. Jika pesakit NASH juga menghidap sakit jantung, kencing manis dan cholesterol tinggi, pastikan ia dirawat dan dikawal dengan baik.

Mengapa orang yang ada NASH mencari supplement?

a.     Kerana mereka kerap merasa letih
b.    Tidak dapat melibatkan diri dengan aktiviti keluarga
c.     Kualiti kehidupan rendah (poor quality of life)
d.    Elakkan risiko mendapat komplikasi cirrhosis seperti hepatic encephalopathy, pendarahan dari salur pemakanan dll
e.     Elakkan risiko mendapat kanser hati (hepatocellular carcinoma)

Bolehkah orang yang ada NASH mengambil supplement?

Jika anda sendiri ada NASH ataupun ada antara ahli keluarga anda ada NASH, bagaimana pengambilan supplement boleh membantu NASH terutamanya pada mereka yang sudah mengalami cirrhosis?

Di bidang perubatan moden , peranan antioxidants dalam penyakit NASH banyak dikaji kerana antara penyebab kerosakan sel hati ialah disebabkan oleh oxidative stress.

 

Ada beberapa supplement yang telah dikaji secara klinikal untuk keadaan ini. Saya bawakan 2 contoh:


Milk Thistle
Silymarin, berasal dari milk thistle plant, Silybum marianum, telah digunakan sejak berabad lamanya sebagai ubat traditional untuk penyakit hati dan salur hempedu.

Dari sudut perubatan moden, gastroenterologists mula mengkaji penggunaan milk thistle secara saintifik dengan membuat kajian klinikal. Silymarin dan bahan aktifnya, silybin, dilaporkan bertindak sebagai antioxidants melawan radikal bebas dan menghalang proses “lipid peroxidation”. Kajian juga menunjukkan yang ia melindungi dari kerosakan diperingkat genomic, meningkatkan pembentukan sel hati dan juga beberapa fungsi lain.

Di dalam satu kajian pada tahun 2002 menggunakan kaedah systematic review (mengkaji hasil kajian yang telah dilakukan oleh orang lain secara systematic)  yang telah dibuat melibatkan 14 kajian klinikal, ia mendapati: Pengambilan milk thistle adalah selamat dan mudah diambil (safe and well tolerated. Tiada perbezaan nyata pada kadar mortality bagi mereka yang mengambil supplemen ini
Sumber : Milk thistle for the treatment of liver disease : A systematic review and meta-analysis, 2002, Bradly P JacobsMD, MPH Cathi DennehyPharmDGilbert RamirezDrPHJodi Sapp, RNValerie A LawrenceMD, MSc

Resveratrol 

Satu lagi supplement yang dikaji untuk penyakit hati kronik ialah resveratrol. Resveratrol menurunkan kadar kerosakan hati NASH di dalam tikus. (This effect was mediated, at least in part, by TNF-α inhibition and antioxidant activities).

Sumber : Resveratrol inhibits nonalcoholic fatty liver disease in rats, 2008, Luis Bujanda, Elizabeth Hijona, Mikel Larzabal, Marta Beraza, Pablo Aldazabal,Nerea García-Urkia, Cristina Sarasqueta, Angel Cosme, Belen Irastorza, Alberto González and Juan I Arenas


Dalam satu lagi kajian klinikal pada 2012, didapati tiada radang hati berlaku pada tikus yang diberi resveratrol , menunjukkan ia melindungi hati daripada fatty liver disease walapun terdedah kepada lemak yang sangat tinggi daripada makanan.

Sumber: Resveratrol up-regulates hepatic uncoupling protein 2 and prevents development of nonalcoholic fatty liver disease in rats fed a high-fat diet. Morten Møller Poulsen, Jens Ø. Larsen, Stephen Hamilton-Dutoit, Berthil F. Clasen, Niels Jessen,Søren K. Paulsen, Thomas N. Kjær, Bjørn Richelsen,Steen B. Pedersen.




Key Points to Remember

§  Nonalcoholic steatohepatitis (NASH) ialah kehadiran lemak di dalam hati, beserta radang hati yang mengakibatkan kerosakan

§  NASH biasa berlaku dalam dalam kalangan orang yang mempunyai berat badan berlebihan

§  NASH boleh berlaku pada kanak kanak

§  Orang yang mengalami NASH mungkin tiada apa apa tanda dan kelihatan sihat

§  NASH boleh menyebabkan cirrhosis (kerosakan kekal hati) dan menyebabkan hati tidak berfungsi dengan baik.

§  Keletihan ialah symptom yang sentiasa berlaku dalam NASH

§  Susut berat badan dan lemah tubuh badan akan dialami oleh pesakit NASH apabila cirrhosis berlaku

§  NASH mungkin berlaku bila ujian darah menunjukkan enzim hati tinggi dan ultrasound scan menunjukkan ciri ciri lemak di dalam hati

§  NASH di diagnosa melalui prosedur yang dipanggil liver biopsy (persampelan tisu hati)


Sumber lain bagi artikel ini:

Nasihat saya, dapatkan konsultasi menyeluruh sebelum pengambilan supplement jika anda bercadang mendapatkan apa apa supplement. Ini kerana NASH mempunyai spektrum yang berbeza,  jadi setiap orang ... keperluan mereka tidak serupa.

untuk keadaan di atas saya mencadangkan 

Vivix (klik untuk baca)
DTX complex (klik untuk baca)

untuk pesakit cirrhosis yang berkaitan fatty liver.

Anda bagaimana? Jangan teragak lagi untuk hubungi saya untuk mengetahui mengenai supplement shaklee yang paling sesuai untuk anda. 

Order sekarang:

Dr Safiya Amaran
0162229140
Safiya5462@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?