Skip to main content

Rheumatoid arthritis: Apa yang anda ingin tahu?

Assalamualaikum semua pembaca,

Saya mendapat ilham untuk menulis mengenai rheumatoid arthritis (RA) ini apabila ada seorang sahabat saya membeli set sendi shaklee untuk ibu mertuanya yang mengadu sakit-sakit sendi. Alhamdulillah!!! symptomsnya berkurangan jadi beliau terus sambung order set tersebut. Sebelum saya cerita mengenai supplement tu, terlebih dahulu  saya nak share tentang penyakit ini sendiri. 

Kenapa?

 
Because knowledge is so important!


Jadi apa yang saya nak kongsikan dengan anda dalam penulisan ni?

a)   Apakah penyakit sendi rheumatoid arthritis (RA)?
b)   Apakah itu penyakit autoimun?
c)     Apakah gejala atau symptom penyakit rheumatoid arthritis ?
d)   Apakah kesan penyakit rheumatoid arthritis?
e)    Biasakah rheumatoid arthritis ini berlaku?
f)      Apakah punca penyakit rheumatoid arthritis?
g)    Apakah rawatan perubatan yang biasa untuk rheumatoid arthritis?

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

________________________________________________________________________________

Apakah penyakit sendi rheumatoid arthritis (RA)?

Rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan sendi yang kronik.
Apakah itu penyakit autoimun?
Penyakit autoimun adalah penyakit yang berlaku apabila tisu badan diserang oleh sistem imun badan sendiri. Sistem imun terdiri daripada sebuah organisasi kompleks sel dan antibodi yang direka biasanya untuk "mencari dan memusnahkan" penceroboh badan, terutamanya jangkitan kuman.
Pesakit dengan penyakit autoimun mempunyai antibodi dan sel-sel imun dalam darah mereka yang mensasarkan tisu badan mereka sendiri, di mana mereka boleh dikaitkan dengan keradangan. Walaupun keradangan tisu di sekeliling sendi dan keradangan sendi adalah ciri-ciri utama Rheumatoid arthritis (RA), penyakit ini juga boleh menyebabkan keradangan dan kecederaan pada organ-organ lain di dalam badan.
Kerana ia boleh memberi kesan kepada pelbagai organ-organ badan yang lain, Rheumatoid arthritis (RA) disebut penyakit sistemik dan kadang-kadang dipanggil penyakit rheumatoid. Rheumatoid arthritis juga boleh bermula di dalam orang-orang di bawah umur 16 tahun yang disebut sebagai juvenile rheumatoid arthritis.
Apakah gejala atau symptom penyakit rheumatoid arthritis ?
Walaupun rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit kronik, yang bermakna ia boleh bertahan selama bertahun-tahun, pesakit mungkin mengalami tempoh masa yang lama tanpa apa apa gejala. Walau bagaimanapun, rheumatoid arthritis (RA) kebiasaannya adalah penyakit yang progresif. Ia mempunyai potensi untuk menyebabkan kerosakan sendi yang teruk yang menggangu pergerakan seharian.

“Sendi adalah bahagian di mana dua tulang bertemu untuk membolehkan pergerakan bahagian-bahagian badan. Arthritis bererti keradangan sendi.”

Keradangan sendi di dalam rheumatoid arthritis menyebabkan
v    bengkak
v    kesakitan
v    kekakuan
v    kemerahan pada sendi
Keradangan juga boleh berlaku pada tisu sekitar sendi seperti tendon, ligamen, dan otot.  

Apakah kesan penyakit rheumatoid arthritis?
Untuk sesetengah orang yang mengidap rheumatoid arthritis, keradangan yang kronik membawa kepada kemusnahan rawan, tulang dan ligamen, menyebabkan kerosakan dan kecacatan sendi. Kerosakan pada sendi boleh berlaku pada fasa awal penyakit dan boleh menjadi betambah parah. Selain itu, kajian telah menunjukkan bahawa kerosakan sendi tidak semestinya berkadar terus dengan tahap kesakitan, kekejangan, bengkak yang berlaku di dalam sendi.

Biasakah rheumatoid arthritis ini berlaku?
Rheumatoid arthritis adalah salah satu penyakit rheumatic yang biasa berlaku. Penyakit ini adalah tiga kali lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki. Ia menimpa semua kaum secara sama rata. Penyakit ini boleh bermula pada mana mana umur dan termasuk kepada kanak-kanak (juvenile idiopathic arthritis), tetapi ia biasanya bermula selepas umur 40 tahun dan sebelum 60 tahun. Walaupun jarang berlaku, tetapi di dalam sesetengah keluarga, beberapa ahli boleh mendapat penyakit ini menunjukkan ada faktor genetik yang terlibat.

Apakah punca penyakit rheumatoid arthritis?
Punca sebenar penyakit rheumatoid arthritis masih belum diketahui. Sel-sel imun yang dikenali sebagai lymphocytes, diaktifkan dan chemical messengers (cytokines, such as tumor necrosis factor/TNF, interleukin-1/IL-1, and interleukin-6/IL-6) dihasilkan di dalam kawasan yang mengalami keradangan.
Jangkitan kuman
Jangkitan kuman seperti virus, bakteria, dan kulat telah lama disyaki, tiada bukti yang membuktikan ia sebagai punca. Namun begitu, punca penyakit rheumatoid arthritis masih menjadi topik kajian di seluruh dunia.
Genetic
Ada kajian mencadangkan risiko untuk mendapat rheumatoid arthritis ada kaitan dengan genetik. Gen tertentu telah dikenal pasti, meningkatkan risiko untuk rheumatoid arthritis.
Persekitaran
Selain itu ada juga kajian yang mencadangkan bahawa jangkitan tertentu atau faktor-faktor dari persekitaran yang mungkin mencetuskan pengaktifan sistem imun dalam individu yang berisiko. Sebagai contoh, para saintis telah menyatakan bahawa tembakau, pendedahan kepada silika, dan penyakit periodontal yang kronik; semuanya meningkatkan risiko mendapat rheumatoid arthritis.

Apakah rawatan perubatan yang biasa untuk rheumatoid arthritis?

Matlamat dalam merawat rheumatoid arthritis adalah untuk:
v mengurangkan keradangan pada sendi,
v melegakan kesakitan,
v mencegah atau melambatkan kerosakan sendi,
v mengurangkan kecacatan dan memberi sokongan untuk membantu supaya dapat kekal aktif dalam kehidupan seharian.

Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa rawatan awal boleh mengurangkan kerosakan sendi dan menghadkan kesan rheumatoid arthritis. 

Rawatan asas meliputi perkara yang membantu mengurangkan kesan-kesan negatif daripada rheumatoid arthritis:
v Perubahan gaya hidup,
v ubat-ubatan
v terapi kerja
v pembedahan


Rawatan hospital

Ubat tahan sakit

v paracetamol
v codeine

Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs)
v Ibuprofen
v Naproxen celecoxib
v NSAID - tidak sesuai jika anda ada asthma, gastrik/peptic ulcer, sakit jantung (angina ), stroke

 

Corticosteroids
Corticosteroids- (contoh: prednisolone) atau suntikan steroid

Kesan sampingan steroid:
v Kenaikan berat badan
v Osteoporosis
v Mudah lebam atau berdarah
v Lemah otot
v Kulit menjadi nipis
v Diabetes
v glaucoma (an eye disease) worse.

 

Disease-modifying anti-rheumatic drugs (DMARDs)

DMARDs membantu melambatkan kesan penyakit rheumatoid arthritis.
v Mehtotraxate
v Leflunomide
v Hydroxychroloquine
v sulfasalazine

 

Ini adalah rawatan standard yang biasa akan didapati di hospital. Jika anda atau saudara mara anda ada ciri rheumatoid arthritis, segeralah ke hospital untuk mendapat diagnosis dan rawatan.

Saya akan kongsikan mengenai set sendi Shaklee, beserta bukti kajian klinikal dan juga experience sebenar orang yang pernah menggunakannya dalam penulisan seterusnnya ya. Teruskan membaca ya.
Membaca jambatan ilmu
Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui mengenai:


Sendi saya sakit, adakah saya alami arthritis?

Jom kenali AJHT pilihan ramai







Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?