Skip to main content

Vivix : polifenol ~ khazanah di alam phytonutrient ; menyingkap rahsia buat penyakit kardiovaskular dan degeneratif

Bismillahirahman nirrahim...

Saya dah lama nak share pasal polifenol, alhamdulillah akhirnya Allah izinkan saya untuk tulis malam ni... Masa mula mula saya dengar namanya..VIVIX.. saya terfikir apa tu, peliknya nama, ..VIVIX.. vivix ialah product pertama shaklee yang mendorong saya untuk mengkaji dan study lebih detail pasal polifenol. Saya rasa sangat teruja bila study pasal polifenol ni. Timbul kekaguman dalam hati saya. Subhanallah.. banyak nya khasiat dalam tumbuh-tumbuhan yang Allah jadikan ni..

Semakin saya study semakin saya rasa polifenol (vivix) sangat interesting, jadi saya nak nukilkan di sini supaya boleh share dengan anda semua. Jemput baca ya.


Jadi ini adalah maklumat yang anda akan peroleh mengenai vivix bila meneruskan pembacaan:


1.       Apakah itu vivix dan kandungannya?
2.       Apa itu polifenol?
3.       Bagaimana phytonutrients di dalam vivix melindungi daripada penyakit?
4.       Apakah status terkini berkenaan kajian melibatkan Phytonutrients?
5.       Apakah potensi polifenol dan vivix sendiri?



Apakah itu vivix dan kandungannya?

Vivix ialah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix dihasilkan daripada gabungan 4 tumbuh tumbuhan:
 
Elderberry * Muscadine grape * Purple carrot * Polygonum cupsidatum


Apa itu polifenol?
Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.
Polyphenolic compounds  adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam kebanyakan tumbuh tumbuhan. Makanan yang kaya dengan polifenol  termasuk bawang, epal, the, anggur, strawberries, raspberries, blueberries, cranberries, dan sesetengah kekacang

Bagaimana phytonutrients di dalam vivix melindungi daripada penyakit?

Phytonutrients berpotensi melindungi daripada penyakit kerana ia berfungsi sebagai:

v antioxidants
v menguatkan sistem immuniti
v menggalakkan komunikasi antara sel kepada sel yang lain
v mengubah metabolism estrogen 
v menukar vitamin A (beta-carotene ditukarkan kepada vitamin A)
v menyebabkan proses apoptosis(kematian) sel kanser
v membaiki DNA yang rosak disebabkan merokok dan kesan terdedah kepada toxic 
v detox carcinogens melalui pengaktifan cytocrome P450 dan Phase II enzyme systems

Vivix telah dikaji secara mendalam melibatkan professor dari universiti terkemuka di Amerika. Ini adalah antara keputusan kajian oleh Shaklee berkenaan vivix yang menunjukkan ia hasil dari kajian terperinci oleh saintis di mana keberkesanannya jauh lebih baik berbanding resveratrol sahaja:

vivix melindungi dan membaiki celullar DNA

peningkatan mitochondria di dalam sel 

vivix tidak memanjangkan usia kerana ajal kita ditetapkan Allah, namun ia berpotensi menjadikan kualiti kehidupan kita lebih baik dengan izin Allah jua

Apakah status terkini berkenaan kajian melibatkan Phytonutrients?
Berdasarkan kajian komuniti yang telah dibuat secara umum (bukan yang dilakukan oleh shaklee-untuk mengelakkan bias), didapati peningkatkan makanan yang kaya dengan phytonutrients boleh jadi satu strategi untuk mengurangkan risiko kanser and penyakit jantung.
Polifenol banyak di dapati di dalam tumbuh tumbuhan, namun khasiat kesihatan polifenol hanya dikaji secara terperinci oleh pakar pemakanan baru baru ini. Sehingga pertengahan tahun 1990, kumpulan antioxidants yang banyak dikaji adalah antioxidant vitamins, carotenoids, dan minerals. Kajian berkaitan flavonoids dan polifenol yang lain, ciri ciri antioxidant mereka, dan kesannya kepada pencegahan penyakit benar benar diketahui selepas tahun 1995. Flavonoids jarang sekali disebut dalam buku teks berkenaan antioxidants yang diterbitkan sebelum 1995.  
Punca utama mengapa kajian mengenai polifenol ini lambat bermula ialah kerana struktur kimia yang sungguh kompleks dan berbeza-beza antara satu sama lain. Sesungguhnya Allah Maha Halus penciptaanNya.

Apakah potensi polifenol?
Bukti terkini menunjukkan yang polifenol mencegah penyakit kardiovaskular, kanser, dan osteoporosis. Ini menunjukkan kemungkinan besar potensi polifenol untuk penyakit neurodegenerative diseases dan diabetes mellitus. Namun demikian penemuan saintifik masih diperingkat awal.. tetapi ada bukti saintifik yang menunjukkan flavonoids adalah “berpotensi untuk menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan bukti belum mencukupi secara kukuh untuk penyakit kanser dan banyak lagi kajian sedang dijalankan (WHO- Pertubuhan Kesihatan Sedunia).

Atas sebab ini ramai orang yang mengidap penyakit kencing manis, darah tinggi, SLE, Rheumatoid arthritis telah mencuba VIVIX. kebanyakkan mereka terus repeat order kerana sangat gembira dengan kesannya. anda pasti ingin tahu apakah kesannya, bagaimana pengambilannya.. dan bermacam lagi kan.

Saya sendiri telah mencuba vivix ini dan kesannya pada saya best sangat. Tak sabar saya nak share dengan semua orang. Malah ibu bapa dan saudara mara  saya turut mencuba vivix ini. Saya akan share tentang pengalaman kami mengambil vivix di penulisan akan datang… in shaa Allah.


Saya yakin kini anda pasti berminat ingin mencuba vivix. Saya akan berikan konsultasi sebelum anda memulakan pengambilan vivix untuk memastikan ia bersesuaian dengan anda.
Vivix ini sangat special, dan ada cara pengambilannya yang tersendiri. Nasihat saya sebagai seorang doctor perubatan, dapatkan khidmat nasihat sebelum anda memulakan apa-apa jenis supplement. Ia selamat dan berkesan tetapi ilmu itu sangat penting untuk kita faham apa yang kita makan dan apa harapan kita bila ambil sesuatu supplement.




Jom Order Sekarang melalui saya dan dapat konsultasi istimewa!

·          Dr Safiya Amaran
·          0162229140
·          safiya5462@gmail.com
·          http://letusbehealthytogether.blogspot.com/


Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?