Skip to main content

10 000 steps : A walk to remember

Bismillahirrahmanirrahim

terima kasih sebab sudi baca blog ni :)
Teruja.. itulah rasanya..



catatan harini.. Teruja.
itulah rasanya..



Melihat kawan-kawan begitu bersemangat nak turunkan berat badan dan juga nak gain inch loss. Supaya badan lebih sihat dan lebih mudah beribadah, menjadi khalifah Allah J



Masa mula-mula join Shaklee, start business ingatkan nak focus pada breastfeeding set, fertility set atau pregnancy set.. tak pernah terlintas nak go deep into weight management.. tapi ramai kawan-kawan yang bertanyakan tentang product Shaklee yang berkaitan dengan penurunan berat badan..

Bermula dari situ, saya mula membaca sedikit demi sedikit mengenai product Shaklee yang direka khas untuk membantu mereka yang ingin menurunkan berat badan.. masa mula-mula confuse juga, banyak kombinasi yang boleh offer

Alfalfa + lecithin
Herblax +omega guard
Herblax + lecithin
Esp or cinch?
Cinch shake or cinch tea…




Cuba tengok kat website Shaklee US, product dia dinamakan 1800 .. hmm lain pula.. So the study continues..







Lepas tu takkan nak stop setakat supplement saja, go on pulak kepada weight management as a whole, life style changes, change in physical activity and nutrition..



Tu yang start to read more about 10000 steps. Actually topic obesity ni memang dah bread and butter of public health issues..hehe.. so sepatutnya memang kena tau.. tapi sebab research tak focus pada obesity so kurang sikit pembacaan tu..

Yang nak ceritanya pasal 10 000 steps je sebenarnya tapi panjang pulak intro ni .. sory ye..readers. J

So bila kawan-kawan beli shape up set ni, saya akan mention n minta diorg buat 10 000 steps to increase their calorie burning.

Bila tengok diorg bersemangat buat 10000 steps teruja .. saya sendiri rasa nak jalan aja.. sentiasa cari peluang nak jalan.. jalan biasa bukan brisk walk.. jalan berlenggang.. :)

so ni cerita yang nak share...

Harini ada majlis sambutan maulidur rasul di masjid mukim sini. So saya pun ajaklah husband jalan kaki ke masjid..dia kata, "eh jauh tu takkan nak jalan, 20 minit baru sampai kot".. saya kata "tak lah dekat je tu, 10 minit sampailah"…

Hehe dekat konon.. jauh rupanya.. lalu kami berlima pun kuarlah berjalan kaki.. ingat boleh jalan laju.. ada sikecil ruqayya ni tak boleh jalan laju rupanya huhuhu..langkah nye pendek..pendek…

Beberapa kali ruqayya jatuh sampai luka sikit lututnya.. sian ruqayya..

Tapi rasa best sgt.. actually kalau naik kereta 5 minit dah sampai.. tapi dlm keta anak-anak mesti bergaduh, 

panaslah, 

peninglah, 

umar cubitlah, 

luqman pukulllah.. macam macam lah...

Ni bila jalan sume rasa bebas.. ada jalan laju... ada jalan perlahan.. ada ke kanan, ada ke kiri, jalan kawasan kampong..


memang best sangat.. lalu jalan tepi rumah orang, lalu dusun, laju tempat orang bela rusa, ayam belanda, angsa, itik, ayam.. macam-macam ada..




Jalan sikit, "umi tu apa tu?"
Umi, "bunyi apa tu?"

Angin pun sepoi-sepoi , nyaman sekali..


Tapi betul kata husband 20 minit baru sampai…hehehe.. dia duk risau.. takut masa sampai ke masjid ceramah dah habis.. hehehe.. tapi tadi sempatlah dengar ceramah sikit..

nak balik lepas tu kena lah jalan juga sebab dah tak bawak kereta, tapi kami lalu jalan lain pula, yang lebih banyak pokok, sebab panas terik dah pukul 1.30 tengahari. Abi n umar solat kat masjid..




On the way back.. with luqman n ruqayya, jalan banyak lalu akar pokok..tanah tak rata.. banyak kali ruqayya tersadung permukaan tak rata.. tetiba ruqayya kata.. “aya hebat umi!”.. setiap kali dia tersadung.. eh eh ruqayya ni.. mana pulak belajar cakap macam tu.. banyak sangat tengok slugterra la tu…J



Luqman memang sukakan nature, suka melihat binatang dan tumbuhan.. kebetulan lalu ada pokok kapas dan banyak kapas jatuh.. luqman ambik.. umi.. lembutnya apa ni?.. kapas.. 




Perjalanan balik lebih lama rupanya 30 minit.. sebab ruqayya asyik kata dia hebat (tersadung la tu..huhuhu..)

Luqman so worried asyik cakap sesat ni bukan jalan balik rumah ni umi ..

A nice walk to achieve 10 000 steps.. a walk to remember J


a walk to remember J


Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?