Skip to main content

Azam untuk turunkan berat badan: Langkah bermula

Assalamualaikum wbt

terima kasih kerana masih sudi jenguk blog ni. :)

anda berminat nak tahu lebih lanjut mengenai turunkan berat badan?


sudahkah anda baca :

jika anda rasa sudah ready :)

Bismillahirahmanirrahim

Cuba check… nak buat apa ye? maybe its good kalau kite boleh tau kite punye body profiles to be clear when kita nak start

1. Berat badan

Berapakah berat anda sekarang? my Current weight is ___kg



2. Tinggi 


Berapakah tinggi anda? my Current height is ___cm


3. Bmi

jadi macam mana nak kira BMI ni?

BMI dikira dengan menggunakan bacaan berat dalam kg dan tinggi
dalam ukuran meter

Let Us Be Healthy

apakah nilai BMI yang normal? ini value untuk orang Asia 
(kita lah tu)


apakah kaitan BMI dengan risiko penyakit?




4. ukur lilit pinggang

what is my waist circumference today? Sometimes BMI mmg within normal value but still ada central obesity, so yang ni depend pd waist circumference, n risk is actually related to central adiposity n not purely BMI. 




Amatlah di suggest utk measure waist circumference, so they it will become more objective. Then set THE target, nak achieve berapa inch loss??





5. kiraan langkah ku



Count your walking Steps everyday! eh! ni pun penting ke?
jom baca MY STEPS

it is very good kalau boleh beli pedometer, to quantify brp steps kita per day. Usual person about 3000-4000 steps. Aim for 10, 000 steps.  Tapi nak beli ni depend pada budget kite sendiri, optional. Harga about RM100-RM200 lebih depend on brand. 

6. count your calory


mmm..bestnye makan sate :), berapa kalori tu?


kalau tak mampu nak count calories, plan your meals, nak mcm mana, yg ni the best kite sendiri yg decide base on jadual mkn family dll. Aim supaya makan sekadar keperluan, not more than that. Cinch really help in this dgn cara make we feel kenyang je, and energetic,  maksudnya x lah lemah lesu tak makan nasi banyak.. (nantikan penulisan berkaitan makanan pada masa akan datang, insyaa Allah)


evidenced based!!

kajian menunjukkan kalau nak turun berat badan 40% melalui physical activity, 40% melalui pemakanan dan lagi 20% dibantu dengan pengambilan supplement

jadi paling penting ialah kemahuan kite untuk berubah
jika kita tiada kemahuan yang kuat amat susah untuk kite mendisiplinkan diri kita baik untuk meningkatkan aktiviti fizikal, menjaga makan atau pun untuk kompliant mengambil apa-apa supplement.



last for the beginners, untuk kenang-kenangan, ambik gambar utk kite sendiri assess before n after, bukan untuk tunjuk pada orang tetapi untuk buktikan pada diri kita yang kita mampu berubah!



Buat dgn bersungguh, tanamkan niat yang betul dan berazamlah untuk berusaha sebaik-baiknya.

Mohon Allah mudahkan dan beri kebaikan dari usaha ini. 

Wallahu a'lam.

Selamat berjaya!



dipersilakan like Let Us Be Healthy 
untuk updates bila ada new entry 

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?