Skip to main content

8 Tips Penting Untuk Elak Rambut Gugur Berterusan Selepas Bersalin

8 Tips Untuk Atasi Masalah Rambut Gugur Selepas Bersalin.

 Telogen effluvium 

Telogen effluvium adalah istilah perubatan untuk rambut gugur yang biasa. penyebabnya ada bermacam-macam. Antaranya ialah ia boleh berlaku selepas melahirkan anak. 
Keadaaan ini di alami oleh hampir 50% wanita yang melahirkan anak. Tetapi jangan risau.. ia hanya sementara.. rambut anda boleh kembali lebat seperti biasa… Tahukan anda mengapa ia berlaku? Antara puncanya ialah kerana perubahan hormone yang berlaku selepas anda melahirkan anak tersayang.

8 Tips Penting 


Telogen effluvium (i.e. keguguran rambut selepas bersalin) tak akan menyebabkan anda botak atau menyebabkan rambut tersangat nipis hingga kelihatan kulit kepala. Tetapi keadaan ni pasti buat anda susah hatikan? ...jom di sini saya nak share 8 tips untuk ibu-ibu yang mengalami keguguran rambut.

  • Tips 1: Pilih Dandanan Yang Sesuai

Elakkan dandanan rambut yang menarik atau meregangkan rambut anda. Menjalin rambut (braid), mengikat rambut dengan kuat akan menyebabkan rambut anda tertarik. Ia menyebabkan tekanan dan juga trauma kepada kulit kepala. Rambut yang tertarik dengan kuat akan mudah gugur dengan sendirinya, walaupun pada situasi yang lain.. tanpa disebabkan oleh telogen effluvium ini.

  • Tips 2: Pemakanan Seimbang

Amalkan pemakanan yang seimbang yang mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran. Kedua duanya bukan sahaja sangat baik untuk kesihatan malahan ia mengandungi flavonoids dan antioxidants yang melindungi folikel rambut. Khasiat dari buah-buahan dan sayur-sayuran ini meransang pertumbuhan rambut dan boleh kurangkan keguguran rambut selepas bersalin.

  • Tips 3: Pastikan Anda Ada Micronutrients Yang Mencukupi Untuk Rambut

Ambillah vitamin dan micronutrients sebagai sebahagian pemakanan  anda. Vitamin B complex, vitamins E and C, zinc dan biotin membantu meningkatkan kekuatan dan kesihatan rambut. Zinc adalah mineral yang sangat penting untuk pertumbuhan rambut yang sempurna. Jika ada terpaksa pilih satu sahaja supplement, pilihlah zinc terlebih dahulu.
Anda boleh pilih sama ada pemakanan yang berkhasiat atau amalkan pengambilan supplement yang bersesuaian. Yang pasti, micronutrients ini sangat penting bagi kesihatan rambut anda.

  • Tips 4: Shampoo


Pilihlah shampoo yang kandungannya berkualiti. Shampoo yang mengandungi biotin atau silica akan mengikatkan pertumbuhan rambut dan merangsang pertumbuhan folikel. Gunakan shampoo sebegini dengan consistent dan bilas dengan menggunakan air sejuk.

  • Tips 5: Sikat

Gunakan sikat yang giginya jarang. Ia mengurangkan kadar kekusutan and juga kurangkan kadar tarikan pada rambut anda. Daya tarikan yang kuat sememangnya akan meningkatkan kadar keguguran rambut.

  • Tips 6: Suhu panas

Elakkan dari mendandan rambut dengan alatan yang panas seperti mengering rambut menggunakan hot dryers... menggosok rabut (hair iron) semua ini menggalakkan keguguran rambut. Biarkan rambut anda kering secara semulajadi dan dandanlah rambut anda secara semulajadi. Jika anda memang suka mendandan rambut, pilhlah dandanan yang menggunakan setting suhu yang paling kurang panas.

  • Tips 7: Short Hair Style

Jika rambut yang gugur sangat banyak , berbincanglah dengan suami anda mengenai pemotongan rambut anda, terutamanya jika anda ada split ends.. (hujungnya bercabang). Rambut bercabang menyebabkan rambut anda menjadi kurang sihat. Rambut yang kurang sihat lebih mudah gugur berbanding rambut yang sihat.  Selain itu, rambut yang panjang lebih berat and daya tarikannya lebih kuat pada kulit kepala. Tambahan lagi rambut yang pendek lebih mudah diuruskan, bukan?

  • Tips 8: STRESS

Elakkan stress! Saat adanya anak kecil kadang meningkatkan tahap stress kita kan? ...ia buat kita letih, sibuk, kurang rehat dan kurang tidur... jadi carilah jalan sebolehnya untuk kurang dan elakkan stress yang berlebihan… STRESS boleh menambahkan lagi rambut yg gugur..

Bagaimana Shaklee dapat membantu anda?



 Jika anda sedang menyusu badan sepenuhnya, selain tips yang disenaraikan di atas saya cadangkan anda mengambil supplement yg khusus untuk ibu menyusu iaitu:
SET MENYUSU SHAKLEE KEGEMARAN RAMAI






  • Vitalea
  • Alfalfa
  • B complex
  • Vitamin c
  • ESP
  • Ostematrix
  • ***Kemudian tambahkan zinc dalam senarai tersebut. Tahukah anda betapa pentingnya Zinc untuk rambut yang sihat?.. sangat sangat penting!! jika anda ada budget constraint, pilhlah zinc, ia sangat murah tapi tersangat penting!!

Selain itu saya juga cadangkan set prosante : ProSanté Hair Care System. Ini kerana ia memenuhi kriteria shampoo yang disarankan oleh para pakar. 
SET SHAMPOO PROSANTE

Set ini mengandungi: Nourishing Scalp Treatment (yang paling penting istimewa) .. kenapa? Kerana ia mengandungi campuran 10 vitamins, minerals dan herba yang meperkayalan kulit kepala dan rambut. Jom saya perkenalkan sedikit mengenainya
Nourishing Scalp Treatment

Nourishing Scalp Treatment: Bagaimana ia bertindak?


  • Menguatkan Folikel Rambut: Swertia dan Ginseng dengan lembut meransang peredaran darah dan membekalakna tenaga untuk akar rambut yang hidup.
  • Menguatkan Rambut: Panthenol menguatkan rambut dan memberikan ia kelembutan dan seri yang menawan.
  • Melindungi Dari Pollutants (Bahan Pencemaran): Tea Tree Leaf Oil membantu kulit kepala yang sememangnya berupaya mengelakkan folikel rambut dari tersumbat. Antioxidants sepeti Superoxide Dismutase (SOD), dan Green Tea Extract (Camellia Sinensis Leaf Extract) melindungi dari stress yang berpunca dari persekitaran dan menyegarkan kulit kepala.
  • Kurangkan kelemumur: Zinc, PCA, Vitamin B6, dan Saw Palmetto (Serenoa Serrulata Fruit Extract) mengurangkan kepingan di kulit kepala dan juga mengurangkan minyak .
  • Melegakan kegatalan: Green Tea Extract (Camellia Sinensis Leaf Extract), Dipotassium Glycyrrhizate meredakan kesan kerosakan yang berpunca dari persekitaran dan menyokong minyak/kelembapan kuit kepala secara semulajadi.  Metabolisma kulit kepala juga di sokong oleh mineral penting seperti Copper, Zinc, dan Manganese.

Anda pasti berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai keseluruhan set ini. Silakan baca:

  1. Apakah Prosante 
  2. Terperinci mengenai Prosante Hair Care Treatment 
  3. Cara guna Set Rambut Shaklee Prosante 
  4. Tips penyusuan untuk ibu yang perlu diketahui oleh para bapa


Hubungi saya harini untuk order:


Safiya Amaran
0162229140
www.safiyaamaran.com

Comments

  1. Ya... isteri saya sering gugur rambut, malahan hampir nak botak di rambut yg tengah . Tip begini amst baik, nanti saya suruh dia baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gembira jika dpt bantu org lain.. Mmg ramai wanita susah hati pasal ni..

      Delete
  2. terima kasih infonya. ibu2 lepas bersalin dan ayah mesti tahu fenomena ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu lepas bersalin pasti tahu...

      Ayah ayah belum tentu.. Hehe

      Delete
  3. K safiya..hmm..sy diagnose diri sy stress induced bukannya postpregnancy..hihi.. tapi shampoo ni mcm menarik je. Kena beli set ke kalau try satu shampoo saja buleh x

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak dah cuba guna satu satu gitu kurang effective lah rasanya.. sebolehnya shampoo tu ambik dua dua sebab effect dia obviously lain...pastu scalp treatment is wajib. conditioner kalau ambik lagi bagus tapi kalau tak nak boleh consider lagi.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?