Skip to main content

Berjaya Kuruskan Badan III: Anda Hilang Lemak Atau Otot?

Berusaha Untuk Kuruskan Badan

Hilang Lemak vs Hilang Otot

Para pembaca sekalian.. Sedarkah anda selama ini ... berat badan anda turun kerana hilang lemak atau hilang otot? … ingat! jangan tertipu dengan penimbang.. ukurlah ukuran lilitan pinggang anda.. Buat pengetahuan anda, penulisan ini adalah siri ketiga kepada siri:
Untuk lebih memahami topik ini eloklah kiranya anda membaca entry yang pertama dan kedua di atas. Penulisan seterusnya masih berkisar kepada kehilangan lemak tetapi fokus kepada isu aktiviti fizikal. 

berjalan untuk kuruskan badan

Just to recap points dari entri sebelum ini, 

Fakta penting:     

1.     Pengambilan nutrisi yang seimbang yang mengandungi karbohidrat sangat penting untuk kehilangan berat yang disebabkan oleh pembakaran lemak dan bukannya disebabkan kehilangan otot.

2.     Exercise sahaja tanpa nutrisi yang betul akan buatkan turun berat badan tu berpunca dari  muscle loss dan bukannya fat loss


Jika anda mengalami masalah overweight atau obesity, masalah utama anda ialah anda mempunyai peratusan lemak yang berlebihan berbanding peratusan otot dalam badan anda. 

Jadi target anda sepatutnya ialah untuk menurunkan peratusan lemak tersebut (fat loss) dan bukan sekadar weight loss atau turun berat badan…

Aktiviti fizikal/exercise

Tahukah anda ada dua jenis exercise?
  1. Anaerobic
  2. Aerobic

Anaerobic

Apakah contoh anaerobic exercise?
anaerobic exercise

Semua aktiviti yang melibatkan pecutan:

  • Biking sprints
  • swimming sprints
  • running sprints

Pergerakan otot semasa membuat anaerobic exercise (resistance exercise) boleh menggunakan glycogen untuk menghasilkan ATP. Process ini dipanggil “anaerobic glycolysis”, di mana ia mengunakan glucose sebagai sumber tenaga di mana penggunaan oxygen adalah minimal. (90% glucose, 5% oxygen and 5% fatty acid). 
Namun begitu otot kita hanya menyimpan ATP untuk kegunaan sekejap sahaja sahaja.. Apabila ia kehabisan maka otot kita akan sukar berfungsi. Waktu rehat antara exercise tu membolehkan ATP dihasilkan.

Aerobic

Apakah contoh aerobic execise?

1.Lower impact aerobic exercise termasuklah:
aerobic execise
  • Berenang
  • Cycling
  • Berjalan kaki
  • Berkayak

2.Higher impact aerobic exercise termasuklah:
  • Berlari
  • Jumping rope
  • Senaman aerobic
Di peringkat awal aerobic exercise, ATP dihasilkan daripada glucose sehingga jantung dan paru paru menghasilkan cukup oxygen supaya otot kita dapat menghasilkan ATP daripada lemak (fatty acids).

Kemudian, fatty acids/lemak yang tersimpan di dalam adipose tissue (sel lemak) dibebaskan ke dalam salur darah dan diproses oleh hati, sebahagiannya ditukarkan kepada glucose (proses yang dipanggil gluconegenesis) dan sebahagian lagi kekal sebagai fatty acids dan kedua-duanya  membekalkan  ATP (tenaga) untuk pergerakan otot.

Salah satu by products dari proses ini ialah ketone bodies yang boleh membekalkan tenaga kepada otak dan sistem saraf.

Point yang sangat penting!

a.     Nutrisi: glukosa (dari carbohidrat) amat penting untuk anaerobic exercise and peringkat awal aerobic exercise.

2.      Aktiviti fizikal: Aerobic metabolism membakar lemak untuk hasilkan tenaga manakala anaerobic exercise menggunakan glycogen untuk mendapat tenaga.

Rahsia Untuk Hilang Lemak: 4 Tips 

Jadi apakah rahsianya nak pastikan kite kehilangan lemak dan bukannya kehilangan otot(muscle)?

  1. Kita amat perlu pengurusan karbohidrat, bukan membuang terus karbohidrat dari pemakanan kita. 
  2. Amalkan aerobic exercise, yang paling selamat ialah berjalan kaki 10000 langkah sehari.
  3. Pastikan pengambilan makanan yang seimbang terutama karbohidrat pada hari yang membuat exercise. Don’t skip meal!
  4. Pilihkan makanan yang mepunyai indeks glicemik yang rendah kerana:-
    • Peningkatan glucose secara perlahan membenarkan otot mendapat nutrient yang secukupnya
    • Penurunan glucose yang perlahan membenarkan glukagon bertindak mengambil dari sel lemak.

Final Thoughts

Kaedah yang tepat adalah penting untuk menjamin kejayaan jangka masa panjang bagi penurunan berat badan. Tentukan target yang tepat! Target anda sepatutnya ialah untuk menurunkan peratusan lemak tersebut (fat loss) dan bukan sekadar weight loss atau turun berat badan…


... pada masa yang sama anda juga perlu detox  untuk pastikan toksin tidak berkumpul dalam badan anda. 

Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?