Skip to main content

Kebaikan ESP dan Alfalfa untuk Ibu Menyusu Yang Perlu Diketahui Para Bapa

Assalamualaikum semua!

Para pembaca yang dirahmati Allah.. tahniah kerana para ibu berusaha menyusukan anak anda sehingga hari ini! Tahniah kepada para bapa yang sentiasa memberi sokongan padu pada ibu kepada anak anda.. 
berapa bulan dan umur bayi anda? …adakah menyusu ini sesuatu yang mudah? Adakah isteri anda bekerja tetapi masih menyusu badan sepenuhnya? Adakah ibu menyusu dapati susunya mencukupi? Adakah ada orang lain di sekeliling anda yang sama sama menyusu sepenuhnya anak mereka? 



Tahniah kerana membaca entri ini kerana ini menunjukkan anda adalah suami yang prihatin kepada keperluan nutrisi isteri anda dan juga anak anda!!

Hari ini saya nak share pasal ESP dan alfalfa, milk booster yang ramai sangat ibu menyusu sekarang ambil sebagai breastfeeding supplement semasa menyusukan anak. Berminat tak nak tahu kenapa ESP dan alfalfa bagus sangat untuk ibu menyusu? Kalau nak tahu jom baca.

Kandungan Kalsium Yang Tinggi

Tahukah anda, kedua-duanya, ESP dan alfalfa ni mengandungi kandungan kalsium yang amat tinggi… Berapa?
  • 1 hidangan ESP iaitu 3 sudu besar ada 500 mg calcium dan calcium dalam bentuk susu adalah antara yang paling mudah untuk badan serap
  • 1 hidangan Alfalfa iaitu 10 biji ada 300 mg calcium

Milk Booster

Mengikut pakar pemakanan,  apa-apa makanan atau minuman yang kaya dengan calcium memang boleh bertindak untuk membanyakkan lagi penghasilan susu ibu (milk booster). Sebab itu ESP dan alfalfa amat berkesan untuk merangsang penghasilan susu yang lebih banyak bagi sesetengah ibu menyusu.

Tetapi pada masa yang sama bukan pemakanan sahaja yang mempengaruhi penghasilan susu ibu. Antara faktor lain ialah emosi dan fikiran ibu sendiri. Saya ulaskan panjang lebar mengenai tips penyusuan di sini.

Ok jom baca lebih lanjut pasal alfalfa dan ESP.

Soalan 1: Apakah kelebihan alfalfa?

Alfalfa ni sangat unik, pokok dia 15 cm – 20 cm je tapi akar dia 20 meter dlm tanah. Boleh imagine tak? Sebab itu alfalfa ini mengandungi banyak sangat mineral n multivitamins di dalam pokoknya. Akarnya yang dalam ke dalam bumi menyerap banyak khasiat yang ada di dalam muka bumi yang Allah jadikan ini… selain calcium yang tinggi, kandungan vitamin dan minral yang sangat kaya ini juga antara sebab kenapa alfalfa sangat bagus untuk ibu menyusu…

Tetapi anda perlu berhati-hati, orang yang ada penyakit SLE tidak boleh mengambil alfalfa. 

Selain itu, waktu betul-betul selepas bersalin juga tidak sesuai untuk mengambil alfalfa… seeloknya anda mula ambil alfalfa bila anak tersayang sudah berumur dua bulan. Bila usus dan organ dalam bayi anda sudah semakin matang.

Soalan 2: Sebotol alfalfa boleh tahan berapa lama?

Ada 2 size untuk alfalfa complex:

  • 330 biji – tahan sebulan jika anda mengambil 10 biji setiap hari
  • 700 biji – tahan  2 bulan jika anda mengambil 10 biji setiap hari

Soalan 1: Apakah kelebihan ESP?

ESP adalah serbuk susu soya yang sangat istimewa penghasilan. Saya nukilkan dalam entri ini mengenai kebaikan ESP. Soya adalah protein tumbuh-tumbuhan yang paling lengkap kerana ia mengandungi 9 acid amino perlu yang amat penting bagi pertumbuhan yang sempurna.
Protein soya juga antara kompleks amino acid  yang paling simple strukturnya berbanding protein daripada haiwan. Struktur yang ringkas ini membuatkan ia amat mudah di serap di dalam usus.
Selain itu ESP juga mengandungi nilai kalori yang rendah dan indeks glisemik yang rendah yang menyebabkan tenaga dibebaskan secara konsisten dan berterusan.

Soalan 2: Sebekas ESP boleh tahan berapa lama?

Jika anda mengambil secara konsisten 3 sudu besar setiap hari sebekas boleh tahan sebulan.

Kandungan Susu Ibu

Komposisi Susu Ibu
Selain karbohidrat, susu badan juga mengandungi sangat banyak protein n calcium...and bila pemakanan seharian tidak mengandungi calcium yang mencukupi, secara automatic badan akan mengambil simpanan calcium yang ada di dalam badan ibu (contoh dalam tulang) untuk diberi kepada bagi bayi, kerana bayi membesar dengan amat pesat pada usia setahun yang pertama di mana pembesaran tulang dan otot baby memerlukan sangat banyak sumber protein n calcium.

 4 FAQs

FAQ 1: Ibu Dah Ambil ESP Dan Alfalfa Tetapi Susu Tetap Tidak Banyak?

Selain faktor nutrisi, ada beberapa factor lain yang mempengaruhi penghasilan susu badan. Antara yang paling penting ialah keadaaan emosi dan tahap stress yang dihadapi oleh ibu menyusu. Jom baca tips untuk ibu menyusu. Selain itu teknik penyusuan dan teknik mengepam juga amat mempengaruhi penghasilan susu badan. In shaa Allah saya akan tulis ini dalam entry yang akan datang.

FAQ 2: ESP Dan Alfalfa Tidak Membanyakkan Penghasilan Susu, Jadi Perlukan Saya Teruskan Ia?

Walaupun ibu menyusu telah mengambil ESP dan alfalfa tetapi tidak nampak dengan ketara penghasilan susu yang bertambah banyak … TETAPI  sebenarnya amat penting untuk anda  cukupkan pengambilan calcium n protein supaya supaya anda tidak alami nutritional deficiencies. 
Jadi tujuan pengambilan protein dan calcium ini tidak semata-mata untuk mebanyakkan susu badan tetapi juga untuk memastikan keperluan zat yang mencukupi bagi ibu dan bayi. Jadi sebaiknya teruskan lah!


FAQ 3: Apa Yang Boleh Terjadi Jika Ibu Menyusu Tidak Ambil Calcium Yang Mencukupi?

Sebelum ini, ramai ibu menyusu tidak mengambil calcium yang mencukupi, hasilnya:

  • Merasa sakit sakit sendi dan mudah lenguh lenguh badan
  • Boleh kehilangan calcium dari gigi menyebabkan gigi luruh (ia biasa berlaku)
  • Boleh kehilangan calcium dari tulang, risiko untuk mendapat osteoporosis amat tinggi selepas umur 40 tahun.

FAQ 4: Susu Ibu Sudah Banyak, Perlukah Ibu Mengambil ESP Dan Alfalfa Atau Mana-mana Calcium Supplement?

Alhamdulillah, jika anda dikurniakan Allah ada susu badan yang banyak sebenarnya amat penting bagi anda memastikan keperluan calcium dalam pemakanan anda mencukupi, jika tidak anda akan kehilangan banyak calcium melalui susu yang dihasilkan… jadi sudah tentu anda memerlukan calcium supplement!

Akhir Kata

Kesimpulannya aim anda semasa makan supplement ini bukan sahaja supaya mendapat susu yang banyak dan mencukupi tetapi juga bagi memastikan nutrient yang mencukupi untuk bayi dan anda sendiri. 

Supaya both grew old healthily. Pasti anda juga ingin sihat di hari tua!

Jom order harini! Kenapa perlu order harini?


Kerana bulan ini Shaklee buat promosi ESP
Beli 6 free 1
Untung sangat.. sambil itu juga anda layak mendapat free membership dengan setiap pembelian set ini. Jom order harini sementara masih ada promosi ESP! 

Order sekarang: 



Comments

Popular posts from this blog

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa Shaklee

Lecithin dan Alfalfa Shaklee Cara makan lecithin dan alfalfa yang tepat Lecithin Kenapa kena ambil  lecithin ?  Apakah fungsi  lecithin ? Lemak-lemak yang berlebihan dalam badan kita perlu dibakar  agar tidak mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.. Lecithin ni bertindak sebagai emulsifier, untuk memecahkan lemah dalam badan kita.  klik sini untuk baca senarai penuh khasiat lecithin .  dah ukur lilitan pinggang? tak tahu cara nak umur,  mari belajar  :) Cara makan lecithin: Kaedah 1:        Jika kita makan makanan berat 2 kali iaitu lunch dan dinner then kita boleh ambil 3 biji selepas lunch, 3 biji selepas dinner. Kaedah 2:        Ataupun jika heavy meal kita cuma sekali sehari iaitu tengahari, then boleh makan 6 biji pada waktu tengahari. Kaedah 3:        Jika heavy meal kita 3 kali sehari, then boleh makan 2 biji setiap kali selepas makan makanan berat. There is no rigid rule to eat lecithin , yang penting kite kena sesuaikan dengan jadual peng

Berjalan 10 000 Langkah: Tips dan Fakta Yang Mesti Diketahui untuk Kuruskan Badan

Tips dan Fakta yang mesti diketahui oleh orang yang ingin kuruskan badan Anda sudah menanam minat untuk berjalan 10 000 langkah sehari selepas mengetahui bahawa berjalan boleh membuatkan badan anda kurus ... Sebelum itu, jom baca beberapa tips dan fakta menarik. Kenapa? Kerana bila kita mulakan sesuatu dengan ilmu, ia pasti menambahkan motivasi anda untuk kuruskan badan. Saya ingin kongsikan tentang: 5 Fakta Berjalan 10,000 Langkah Tips Membuat Target Penurunan Berat Badan melalui Berjalan Aktiviti Yang Membakar Kalori Bersamaan Dengan Berjalan 10,000 Langkah Faedah Berjalan Kaki

4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Berjalan: Baca Hanya Bagi yang Serius Nak Kuruskan Badan

Berjalan 10 000 Langkah: 4 Teknik, 5 Tips & 8 Petua Anda pasti sedang bersemangat tinggi untuk memulakan langkah ribuan anda hari ini. Tapi pada masa yang sama anda juga pasti ingin tahu adakah teknik berjalan anda itu betul. Dengan menggunakan teknik berjalan dengan betul, kita akan dapat meningkatkan tahap kesihatan kita dengan lebih optimum lagi dan yang penting, membakar lemak semestinya!! ... Penting sangat untuk pastikan anda berjalan dengan teknik yang betul kerana anda bukan sekadar berjalan sehari tetapi sepanjang hidup , bukan?